19 Januari 2011

Dr Asri-Al Quran Sebagai Petunjuk-Salah Cara Hidup,Salah Cara Guna Kuasa,Salah Cara Berpolitik,Salah Segalanya Apabila Salah Guna Quran


Allah sebagai pencipta makhluk termasuk manusia maha arif dan maha mengetahui apakah keperluan manusia.Kita perlu menjadikan al-Quran sebagai manual kehidupan. Manusia yang semata-mata bergantung kepada logik akal tidak semestinya akan betul.
Menurut Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam Tafsir Al-Munir, hidayah atau petunjuk Allah ada lima tingkatan. Inilah yang selalu kita baca dalam al-Fatihah iaitu “Ihdinas siratal mustaqim” (tunjukilah kami jalan yang lurus).
Pertama, adalah petunjuk naluri yang sama-sama dimiliki oleh manusia dan juga haiwan.  Contohnya, apabila lapar, bayi akan menangis.
Kedua, petunjuk perasaan. Contohnya, bayi atau kanak-kanak apabila dimarah mereka akan berkecil hati.
Ketiga, petunjuk akal fikiran. Tetapi ia tidak semestinya betul kerana akal kita tidak dapat menjangkau perkara yang ghaib.
Keempat, petunjuk agama sebagai panduan dengan al-Quran sebagai kitab yang mengandungi petunjuk, cahaya dan hidayah.
Kelima, taufik iaitu supaya kita sentiasa konsisten berada di dalam petunjuk Allah. Dengan taufik ini, graf iman kita akan bertambah dari hari ke hari. Untuk mencapai tahap ini memerlukan kepada ilmu dan penghayatan terutama ilmu bersumberkan al-Quran dan sunah.
Akal manusia ada hadnya di mana kita tidak mampu melihat kenikmatan syurga atau pun azab neraka Allah. Demikian juga aliran elektrik di dalam wayar. Kita tidak dapat melihatnya tetapi ia ada. Sebab itu, tidak mesti benda yang tidak nampak oleh mata kasar itu tidak ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan