"Dan sesungguhnya segala amalan itu berdasarkan penyudahnya" (Al-Bukhari: Kitab Jidah wa Siyar, Bab La Yaqul Fulan Syah, 2. jil.10, h.2683, h. 28)
Imam al-Bukhari rah.a. telah
mengeluarkan satu riwayat yang bersumber daripada Abu Hurairah r.a.
Baginda Nabi s.a.w. telah bersabda:
“Dua kalimah yang dicintai oleh Tuhan
Yang Maha Rahman; ringan (sebutan) kedua-duanya pada lidah; sangat berat
(timbangan) kedua-duanya di Mizan, (iaitu):
Subhanallahiwabihamdihi, Subhanallahiladzim.
[Maha Suci Allah dan segala pujian untukNya; Maha Suci Allah Yang Maha Agung]”
[Maha Suci Allah dan segala pujian untukNya; Maha Suci Allah Yang Maha Agung]”
Riwayat ini diletakkan pada Kitab
at-Tauhid di dalam kitab Jami’ Sahih beliau. Hadith ini merupakan hadis
terakhir yang menjadi penutup bagi kitab Sahih Bukhari.
Al-‘Allamah al-Muhaddith asy-Syaikh
Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi rah.a. di dalam kitabnya ‘al-Abwab wa
at-Tarajim li-sohihi al-Bukhari’ menyentuh berkenaan pemilihan hadith
ini dan diletakkan sebagai hadith penutup. Hadrat Syaikh menukilkan
kata-kata Imam al-Kirmani yang menyatakan, hadith ini dipilih bukan
sekadar untuk menceritakan kandungannya tetapi Imam al-Bukhari mahu
menutup kitab Sahih beliau dengan kalimah tasbih tersebut; sebagaimana
Imam al-Bukhari telah meletakkan hadith “Sesungguhnya amalan-amalan itu
adalah berdasarkan niat…” sebagai hadith pertama kitab beliau ini bagi
menjelaskan keikhlasan beliau dalam menyusun kitab itu.
Seterusnya Hadrat Syaikh telah
menyimpulkan bahawa apa yang zahir, Imam al-Bukhari bermaksud untuk
menutup kitab beliau dengan hadith yang menunjukkan tentang
‘waznul-a’mal’ (timbangan amalan-amalan). Ini kerana timbangan amalan
ini ialah impak kepada pertanggungjawaban ke atas seseorang hamba.
Sesungguhnya, tidak ada selepas timbangan ini melainkan sama ada kekal
di dalam antara dua tempat yang abadi: syurga atau neraka! Ini bermakna,
Imam al-Bukhari telah memulakan kitabnya dengan bab Ikhlas dan
menutupnya dengan bab Mizan.
Jika kita renungkan, sudah tentu hadith
yang ringkas ini mempunyai kepentingan yang tersendiri sehingga dipilih
oleh Imam al-Bukhari untuk menutup kitab Sahih beliau; satu kitab yang
diiktiraf sebagai paling sahih selepas al-Quran.
Amirul-Mukminin fil-Hadith al-Hafiz
al-Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani di dalam Fathul-Bari menyatakan,
walaupun subjek utama hadith ini ialah dua kalimah tasbih itu, tetapi
Rasulullah s.a.w. telah menyatakan predikat dahulu, yakni baginda
memulakan dengan sifat dan fadilat dua kalimah itu terlebih dahulu.
Selain dapat menarik perhatian pendengar kepada mesej yang ingin
disampaikan, cara ini juga menunjukkan kepentingan dan penekanan baginda
kepada dua kalimah tasbih ini.
Imam Ibnu Hajar juga menyatakan, kalimah ( habibatan )
ini bermaksud; “dua perkara yang dicintai”. Ini membawa makna bahawa
orang yang melafazkan dua kalimah tasbih ini akan dicintai oleh Allah
SWT.
Jika begitu, alangkah besarnya rahmat
Allah kepada hambaNya! Melalui dua kalimah yang sederhana, mudah sekali
untuk dilafazkan dan boleh diwiridkan tanpa banyak syarat; Allah
menjanjikan kecintaanNya dan manfaat yang besar ketika kita ditimbang
amalan-amalan kita di Mizan. Allahu Akbar!
Percayalah, Mizan adalah saat-saat
genting bagi setiap daripada kita. Setelah melalui barzakh yang panjang
dengan segala soal-jawabnya, kemudian menunggu di Mahsyar sehingga
50,000 tahun untuk hari Hisab dimulakan, seterusnya menghadapi pula
perbicaraan di mahkamah Rabbul-Jalil; maka Mizan adalah saat yang amat
menentukan. Beberapa riwayat menyatakan, semasa timbangan Mizan inilah
syafaat-syafaat akan diberikan jika kita layak untuk menerimanya.
Segala amalan kita akan ditimbang. Tidak ada yang terkecuali. Saat penentuan ini diceritakan sendiri oleh Allah SWT.
“Hari yang menggemparkan, Apa dia hari
yang menggemparkan itu? Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui
kedahsyatan hari yang menggemparkan itu? (Hari itu ialah: Hari kiamat),
hari manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran, Dan
gunung-ganang menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan. Setelah
berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal
masing-masing); adapun orang yang berat timbangan amal baiknya; Maka dia
berada dalam kehidupan yang senang lenang. Sebaliknya orang yang ringan
timbangan amal baiknya; Maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah" Dan apa
jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia "Haawiyah" itu? (Haawiyah itu
ialah): Api yang panas membakar.” (Surah al-Qari’ah 101: 1-11)
Cuba ulang-baca sekali lagi hadith di atas, seterusnya tanyakan diri kita, “Apa yang harus aku lakukan sekarang!”
Artikel : Ustaz Gunawan Aziz
gunawanaziz.blogspot.com
gunawanaziz.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan