26 Mei 2014

DR ASRI-APABILA SINDROM KURANG KASIH SAYANG MELANDA_JAHIL @ JAHAT



SUMBER DrMAZA.COM

AWASI PEMBOHONG YANG MENYESATKAN IBN QAIYIM DAN IBN TAIMIYYAH
Penulis yang menyesatkan Ibn Qayyim itu membawa khabar palsu yang disandarkan kepada al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani, sehingga menggambarkan seolah-seolah Al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani الحافظ ابن حجر العسقلاني (meninggal 852H) dalam Al-Durar al-Kaminah الدرر الكامنة mempertikaikan `aqidah Ibn Taimiyah. Penulis itu menyebut seperti berikut: “para ulama telah menggelarkan Ibn Taimiyyah dengan tajsim berdasarkan apa yang telah beliau tulis., Ibn Hajar menambah lagi: “dia dihukum dengan munafiq kerana perkataannya terhadap Saidina `Ali”.

Ini adalah pembawa khabar palsu. Menuduh seorang imam dengan tuduhan begitu dan berbohong ketika memetik nas. Ini tabiat yang sama dengan Hasan Saqqaf yang sering berdusta. Sebenarnya, terjemahannya sepatut begini: “Orang ramai telah berbeza pendapat mengenainya kepada beberapa golongan, di kalangan mereka, ada yang mengaitkannya dengan tajsim…di kalangan ada yang mengaitkannya dengan nifaq ومنهم من ينسبه إلى النفاق".”. Ibn Hajar hanya menceritakan bukan memutuskan, atau bersetuju.

Kemudian Ibn Hajar meneruskan ceritakan mengenai fitnah yang dikenakan kepada Ibn Taimiyah itu, sehingga beliau menyebut:”Ibn Taimiyyah terus dipenjara sehingga kembali ke rahmat Allah. Kepada Allah juga kembali segala urusan. Dia (Allah) memerhatikan mereka yang khianat dan apa yang disembunyikan di dalam dada. Hari kematian Ibn Taimiyyah itu menjadi bukti, manusia memenuhi jalan menyambut jenazahnya, orang Islam datang dari serata pelusuk. Mereka mengambil keberkatan dengan menghadiri jenazahnya, pada hari yang ditegakkan bukti, mereka semua ingin memegang kerandanya sehingga patah kayunya” (Ibn Hajar al-`Asqalani, al-Durar al-Kaminah, 1/155, cetakan: Dar al-Turath al-`Arabi, Beirut)
Lihatlah cara buruk penulis ini membelitkan fakta. Lain yang maksudkan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani, lain pula yang digambarkannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan