07 September 2014

DR ASRI-Cahaya Mukmin



Di antara perkara-perkara yang menyelamatkan, ialah berharap sepenuhnya kepada Allah Ta'ala, serta gentar dan takut kepadaNya. Harap dan takut itu adalah sebagai suatu tingkatan yang mulia dari Allah Ta'ala kerana keduanya itu menjadi sifat para Nabi dan Rasul, serta pengikutnya dari orang-orang saleh dari kaum Mukmin.


    Surah Al-Mu'minuun , ayat 60
    " "Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka

    Surah Al-Mu'minuun , ayat 61
    " Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan, dan merekalah orang-orang yang mendahului pada mencapainya. "












Firman Allah Ta'ala
"Orang-orang yang mereka seru itu mencari jalan kepada Tuhan, mana satu yang lebih dekat , dan mereka mengharapkan rahmatNya dan takut kepada siksaNya, sessungguhnya siksaan Tuhanmu itu amat ditakuti." (Al-Isra': 57)

FirmanNya lagi
"Sesungguhnya mereka telah berlumba-lumba dalam usaha-usaha kebaikan, dan mereka berdoa kepada Kami dengan penuh harap dan takut, dan mereka itulah adalah orang-orang yang tunduk hatinya kepada Kami." (Al-Anbiya': 90)

FirmanNya lagi
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang berpindah dari negerinya, dan yang bekerja keras di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Tuhan, dan Tuhan itu Maha Pengampun Maha Penyayang."(Al-Baqarah: 218)

FirmanNya lagi
"Sebagai peringatan bagi orang-orang  yang bertaqwa (memelihara diri dari kejahatan). Mereka yang takut kepada Tuhannya dalam hal yang ghaib, dan mereka penuh ketakutan kepada saat (kiamat)."(Al-Anbiya': 48-49)

FirmanNya lagi
"Dan orang-orang yang memberikan pemberiannya dengan hatinya yang takut (kepada Tuhan), bahawa mereka akan kembali kepada TuhanNya." (Al-Mu'minun: 60)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan