25 April 2012

20120423-HASRIZAL-TIDAK SERUPA TAPI SAMA



Kuliah Maghrib malam tadi terasa agak ‘keras’.
Harapnya ia tegas, bukan keras.

Penegasan bahawa hanya dengan membersihkan anasir Syirik di dalam diri, baru datang rasa ‘aman’ dalam beragama [AL-AN’AAM 6: 82]. Selagi hak Allah masih dirasakan ada di tangan manusia yang manusia seperti kita, selagi itulah perjalanan hidup akan terus menerus seperti memanjat ke langit dan menyesakkan dada:
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya ( membuka hatinya ) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya , nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya , seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit ( dengan susah payahnya ). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman . [AL-AN’AAM 6: 125]
Islam seperti oksigen.
Makin sedikit makin sesak dada.
Kata al-Imam al-Thabari:
الصدر الذي لا تصل إليه الموعظة ولا يدخله نور الإيمان لرين الشرك عليه
 Jiwa yang tidak berupaya sampai kepadanya peringatan, tidak masuk ke dalamnya cahaya iman dek karat Syirik yang meliputi – Al-Thabari
SYIRIK DAN HIDUP YANG TERAWANG-AWANG
Jika Syirik tidak dihindari, kehidupan bakal menjadi seperti ungkapan Sayyid Qutb di dalam al-Tasweer al-Fanni fi al-Qur’aan; tidak berdahan, tidak berakar, tidak bertahan dan tidak stabil (terawang-awang) dan musnah dirobek sebelum sempat jatuh ke tanah:
( Amalkanlah perkara-perkara itu ) dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak mempersekutukan sesuatu pun denganNya ; dan sesiapa yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah maka seolah-olah dia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung , atau dihumbankan oleh angin ke tempat yang jauh (yang membinasakan ) . [AL-HAJJ 22: 31]
Kuliah malam tadi bertemakan GAMBARAN INSAN DI DALAM ANALOGI AL-QURAN.
Ada 148 analogi di dalam al-Quran yang mana Allah mengumpamakan manusia dan kehidupannya dengan pelbagai objek juga subjek. TASYBEEH yang lebih tepat jika diterjemahkan sebagai ALLEGORIES merupakan salah satu daripada disiplin al-Quran pada melakukan provokasi kepada manusia supaya mereka BERFIKIR.
HAIWAN TERNAK
Hakikatnya kita sama seperti haiwan ternakan kerana kita dan kambing (contohnya) sama-sama ada mata, otak dan telinga. Namun kambing menggunakan mata, telinga dan otak untuk memenuhi KEPERLUAN, sebaliknya manusia yang beriman menggunakan mata, telinga dan otak untuk memenuhi TUJUAN, itu titik bezanya:
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya;mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. [Al-A'raaf 7: 179]
Nampakkah kamu keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya jangan sesat? [al-Furqan 25: 43]
Atau adakah engkau menyangka bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami (apa yang engkau sampaikan kepada mereka)? Mereka hanyalah seperti binatang ternak, bahkan (bawaan) mereka lebih sesat lagi. [al-Furqan 25: 44]
Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal-amal yang soleh – ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang-orang yang kufur menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.[Muhammad 47: 12]
Ya Allah, tiga kali Allah mengumpamakan manusia seperti binatang ternak.
Makin diterangkan, makin terang pada sifat-sifat binatang ternak itu bahawa agenda hidupnya hanyalah survival keperluan diri.
Makan dan minum.
Santunilah ayat-ayat ini dengan penuh keinsafan, ia bukan kalam penceramah. Ia amaran Pencipta kita.
Namanya ALLAH.
MUHASABAH
Semasa saya menggunakan perumpamaan HAIWAN TERNAK, sungguh ramai yang marah.
Anjing yang terjelir lidah.
Keldai.
Binatang Ternak.
Kayu rapuh yang tersandar di dinding.
Batu.
Labah-labah.
Gagak.
Cannibal!
Mereka belum bertemu dengan ANJING, KELDAI dan banyak lagi perumpamaan yang ALLAH lakukan di dalam al-Quran pada ‘menampar’ Bani Adam agar saya dan anda semua melakukan muhasabah diri. Perumpamaan itu bukan rekaan saya. Ia datang dari al-Quran. Dan saya tidak mumbling.
Sebaliknya TASYBEEH merupakan satu teknik AL-BAYAN di dalam SASTERA ARAB yang juga mempunya metodologi yang tersendiri apabila dibentangkan oleh ALLAH AZZA WA JALLA di dalam kitab-Nya, AL-QURAN.
Semoga bermanfaat sebagai peringatan kepada diri, dan sekalian saudara seagamaku yang hadir, ameen.
“Sebaik-baik kamu adalah kamu yang belajar al-Quran, dan mengajarnya” [hadith muttafaq 'alayhi]
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
43000 Bandar Seri Putra