06 Julai 2019

SS Dato Dr Asri-Imam Al Awza'i | Tiap Zaman Akan Ada Ulama Yg Berpengaruh



Mengenali Imam Al Awza'i
Nama penuh beliau ialah Abdurrahman bin ‘Amr al-Awza’i (wafat pada 157 H). Beliau merupakan seorang ulama besar di Syam yang terkenal dengan tsiqah serta merupakan ahli fiqih terkemuka. (Thabaqât ibn Sa’ad, 7/477; Al-Hilyah, 6/135; Siyar ‘A’lam an-Nubula, 7/7; Tahdzîb at-Tahdzîb, 6/237).
Beliau lahir di Ba’labaka pada tahun 88H, dan membesar di Kurk, kemudian berpindah ke Beirut (Lebanon) dan wafat di sana pada tahun 157 H semasa beliau berusia 69 tahun.
Al-Awza’i dijadikan sebagai tempat rujukan tentang berbagai masalah fiqih pada usia 13 tahun. Hal ini kerana, sebagaimana yang dinyatakan Abdurrahman bin al-Mahdi, “Tidak ada seorang pun di kalangan penduduk Syam yang paling memahami as-sunnah selain al-Awza’i” .
Abdurrahman juga berkata, “Terdapat 4 orang imam ahli hadis, iaitu: al-Awza’i, Malik, Sufyan ats-Tsauri dan Hammad bin Zaid.” Maksudnya, imam ahli hadis pada zamannya adalah al-Awza’i di Syam, Malik di Madinah, Sufyan ats-Tsauri di Kufah dan Hammad bin Zaid di Bashrah. Selain daripada mereka adalah Sufyan bin Uyainah di Makkah dan Ibn al-Mubarak di Khurasan.
Haql bin Ziyad juga berkata, “Selama ini Al-Awza’i telah menjawab lebih daripada 70 ribu masalah.”
Sufyan bin Uyainah juga mengatakan bahawa al-Awza’i merupakan imam para ulama pada zamannya.
Muhammad bin Saad berkata, “Imam al-Awza’i adalah ulama yang sangat dipercayai, sangat amanah dan jujur. Beliau memiliki banyak keutamaan dan kebaikan. Beliau menguasai banyak hadis, ilmu dan fikih serta sangat pandai berhujah.”
Diantara ulama yang menunutut ilmu atau berguru dengan Imam al-Awza’i adalah: Abu Ishaq al-Fazari, Abdullah bin al-Mubarak, Haql bin Ziyad, Abu al-‘Abbas al-Walid bin muslim, Walid bin al-Mazid, Umar bin Abdul Wahid, ‘Amr bin Abi Salmah, Uqbah bin ‘Alqamah dan Muhammad Yusuf bin al-Faryabi (Abu Ishaq Ibrahim bin ‘Ali asy-Syirazi, Thabaqât al-Fuqahâ, I/76).
Selain terkenal dalam bidang keilmuan, al-Awza’i juga terkenal sebagai seorang yang kuat beribadah. Abu Mashar berkata, “Al-Awza’i biasa menghidupkan malamnya dengan melakukan solat tahajud, banyak membaca al-Quran dan banyak menangis. Malah, sebahagian penduduk Kota Beirut bercerita bahawa pada suatu hari ibunya memasuki rumah al-Awza’i dan memasuki ruang solatnya. Ibunya mendapati tempat solatnya basah kerana tangisan air matanya di malam hari (Al-‘Ibr, 1/227; Masyâhîr ‘Ulamâ’ al-Amshâr, ms. 1425).
Al-Awza’i merupakan imam para tâbi’ at-tabî’în. Beliau adalah ulama yang menggabungkan ilmu dan adab, ibadah dan rasa takut kepada Allah, beliau juga tidak pernah bermuka-muka kepada manusia. Disebabkan itu beliau disegani oleh para penguasa dan pejabat (Ahmad Farid, Min A’lâm as-Salaf, 4/10).
Para ulama yang pernah mendampingi al-Awza’i juga mengatakan bahawa beliau adalah seorang ulama yang berani berterus terang dalam mengemukakan kebenaran kepada para penguasa (An-Nawawi, Tahdzîb al-‘Asmâ, 1/298)
Antara sikap keberaniannya, al-Awza’i pernah disoal oleh Abdullah bin Ali, “Apakah pendapatmu tentang Khilafah yang telah diwasiatkan oleh Rasulullah saw. untuk kami (Ahlul Bait)?” Beliau menjawab, “Jika memang Kekhilafahan itu diwasiatkan oleh Rasulullah saw. kepada Ali, sudah pasti Ali tidak akan membiarkan orang lain untuk mendahului dirinya (untuk menduduki jabatan khalifah, pen.).”
Imam adz-Dzahabi berkata, “Abdullah bin Ali adalah seorang penguasa diktator yang banyak menumpahkan darah. Walaubagaimanapun, Al-Awza’i berani menentangnya dengan kata-katanya yang haq. Beliau tidak seperti para ulama sû’ yang sentiasa menganggap baik pada penguasa yang zalim, memandang kebatilan sebagai kebenaran, atau berdiam diri disaat mereka perlu menyatakan hak, sedangkan mereka mampu melakukan demikian”.
Imam al-Awza’i juga pernah berkata, “Tidaklah berkumpul kecintaan kepada Ali bin Abi Thalib dan Utsman bin Affan melainkan dalam diri seorang Mukmin.”
Beliau berkata demikian kerana pada waktu itu terdapat kaum Syiah dan pesaing mereka iaitu kaum Nawashib. Syiah adalah pengikut Ahlul Bait dan sangat memusuhi para sahabat. Sebaliknya, Nawashib mengikuti sahabat dan sangat memusuhi Ahlul Bait.
Ada beberapa nasihat Imam al-Awza’i yang penting untuk kita renungkan. Antaranya, beliau pernah berkata, “ Terdapat lima perkara yang dilakukan dengan baik oleh para Sahabat Rasulullah saw. dan para tâbi’în, iaitu: sentiasa berpegang teguh dengan jemaah (Khilafah); selalu mengamalkan sunnah; sentiasa memakmurkan masjid; selalu membaca al-Quran; sentiasa menyertai jihad fi sabilillah”.
Al-Awza’i pernah mengirim surat kepada beberapa orang, yang tertulis “Bertakwalah kalian kepada Allah, wahai kaum muslim. Terimalah nasihat yang diberi oleh pemberi nasihat. Ketahuilah bahawa ilmu itu agama. Oleh itu perhatikanlah apa yang kalian lakukan; daripada siapa kalian mendapatkan agama ini; siapa yang menjadi contoh kalian; dan siapakah yang boleh memberi ketenangan atas agama kalian ini.” (Jamaluddin bin Manzhur al-Anshari ar-Ruwayfi’i al-Ifriqi, Mukhtashar Târîkh Dimasyq li Ibn ‘Asakir, 4/37).
Abbas bin al-Walid bin Mazid mengatakan bahawa ayahnya pernah berkata: Aku pernah mendengar al-Awza’i berkata, “Kamu hendaklah sentiasa berpegang teguh pada atsar ulama salaf walaupun kamu ditentang. Sebaliknya, kamu hendaklah berhati-hati dengan pendapat orang-orang sekarang walaupun mereka berusaha memperindahkan kata-kata mereka untuk kamu.” (Al-Wadi’i, Nashr ash-Shahîfah, 1/30).
Al-Awza’i juga pernah berkata, “Jika Allah menghendaki keburukan pada suatu kaum, maka Allah akan menyibukkan mereka dengan perdebatan dan melalaikan mereka daripada amalan yang nyata. Sebaliknya, jika Allah menghendaki kebaikan pada suatu kaum, Dia akan menyibukkan mereka dengan amal dan menjauhkan mereka daripada perdebatan.” (Al-Wadi’i, Nashr ash-Shahîfah, 1/48).
Imam al-Awzai sangat memuliakan para sahabat. Beliau pernah berkata kepada Baqiyah bin Walid, “Baqiyah, janganlah kamu menyebut-nyebut tentang salah seorang sahabat Nabi saw. kecuali dengan kebaikan. Baqiyah, Ilmu itu adalah apa saja yang bersumber dari para sahabat Nabi Muhammad saw. Apa saja yang tidak bersumber dari para sahabat bukanlah ilmu. Hal ini kerana para sahabatlah yang telah menukilkan al-Quran dan as-sunnah kepada kita. Kita pun memahami al-Quran dan as-sunnah dengan pemahaman mereka.”
Al-Awza’i juga pernah berkata, “Orang Mukmin itu sedikit dalam berkata-kata, banyak beramal. Sebaliknya, orang munafik itu banyak berkata-kata, dan sedikit beramal.” (Ibrahim as-Samarqandi, Tanbîh al-Ghâfilîn bi Ahâdîts Sayyid al-Anbiyâ’i wa al-Mursalîn, 1\215).
Wa mâ tawfîqî illâ bilLâh.
Oleh: Arief B. Iskandar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan