25 Januari 2011

20110124-Khairil Anwar-Selaseh 2-Bab Kesalahan Dlm Solat SIRI 1_Mazhab Org Awam Adalah Mazhab Muftinya


Dr Yusuf al-Qaradawi menyebut:
“Perkara yang penting untuk anda mengetahuinya bahawa hukum orang awam mengikut salah seorang imam-imam mazhab ialah harus dengan syarat-syaratnya. Ianya bukan sesuatu yang wajib seperti yang dikatakan oleh golongan mutakhir. Ini kerana tiada kewajipan kecuali apa yang diwajibkan oleh al-Kitab dan al-Sunnah. Al-Quran dan al-Sunnah tidak mewajibkan seseorang terikat dengan mazhab. Maka tidak menjadi halangan untuk seseorang muslim bebas dari terikat dengan mana-mana mazhab. Dia boleh bertanya berkaitan agamanya kepada sesiapa sahaja di kalangan ulama. Tanpa perlu terikat dengan seseorang ilmuan sahaja tanpa
bertanya orang lain. Inilah jalan para sahabah dan sesiapa yang mengikuti mereka dengan cara yang baik pada zaman sebaik-baik kurun. Allah telah selamatkan mereka dari taklid yang dicerca ini. Sebaik-baik manusia untuk bebas dari terikat dengan mazhab ialah sesiapa yang baru menganut Islam. Maka tiada kepentingan mewajibkannya apa yang tidak diwajibkan Allah ta’ala. Dia boleh bertanya sesiapa sahaja dari kalangan ulama yang dia mahu. Wajib ditulis untuk mereka buku-buku fekah yang memudahkan tanpa terikat dengan mazhab tertentu”.( Al-Qaradawi: Dr Yusuf, Kaif Nata’amal Ma’ al-Turath, m.s. 83-84, Kaherah: Maktab Wahbah).
http://drmaza.com/himpunan_fatwa/?p=53

Penulis : Syaikh Abu Ubaidah Masyhur Ali Saman
Ukuran : 14 x 20,5 cm
Jumlah hal : 244
Penerbit : Darus Sunnah

Diantara usaha untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta'ala, ialah dengan memperbanyak amal kebajikan dan menjalankan ibadah dengan sesempurna mungkin. Maknanya, tidak menambah amalan yang tidak disyariatkan yang justru akan tertolaknya amal ibadah itu.

Setiap ibadah harus dilakukan sesuai tuntunan Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam lewat sunnah beliau. Sebagaimana halnya shalat, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam memberikan kepada kita kaum muslimin petunjuk dan bimbingannya agar ibadah shalat kita persis sama sebagaimana yang dilakukan beliau. Hal ini dapat kita ketahui dengan sabdanya:" Shalatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku shalat ."( HR. Al-Bukhari )

Ketika para shahabat yang hidup pada zaman  Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam  menjalankan ibadah shalat, mereka dapat langsung melihat dengan kepala mata mereka bagaimana beliau shalat, yaitu dari mulai " Takbir " hingga " Salam ", begitu pula gerakan-gerakan beliau dalam shalat, mereka melihat dan memperhatikannya. Begitu zaman berlalu dari Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, maka kaum muslimin ketika menjalankan ibadah shalatnya, maka mereka menjalankannya  yaitu dengan riwayat hadits-hadits dan atsar. Akan tetapi, riwayat-riwayat tersebut ada yang shahih, hasan,  dha'if  bahkan palsu.  Untuk itulah wajib bagi kaum muslimin untuk mengambil riwayat-riwayat yang shahih sekurangnya hasan dalam menjalankan ibadah shalat.

Buku " Intisari Kesalahan-kesalahan dalam Shalat " yang cukup praktis dan sistematis  ini mengajarkan kepada kita bagaimana shalat yang benar yang sesuai dengan tuntunan Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, berikut memuat keterangan-keterangan riwayat hadits yang shahih sekurangnya hasan, insya Allah……

Tiada ulasan:

Catat Ulasan